Διάβασα ένα ωραίο άρθρο του Παν. Σπύρου “Ο γύρος της λίμνης Πουρναρίου”, με εντυπώσεις από τη διαδρομή γύρω από τη λίμνη. Έτσι θυμήθηκα την ξεχασμένη υπόθεση του παραλίμνιου δρόμου. Η τεχνητή λίμνη του φρ. Πουρναρίου δημιουργήθηκε πριν σαράντα χρόνια με την κατασκευή του φράγματος. Τα χωριά μας, τότε παραποτάμια του Αράχθου, σήμερα -όσα δεν πνίγηκαν- έγιναν παραλίμνια.

Ένας περιμετρικός παραλίμνιος που θα αποκαθιστούσε τους δρόμους που διακόπηκαν από τα νερά και θα αξιοποιούσε τη λίμνη, είναι ζητούμενο παλιό όσο το έργο. Παλαιότερα υπήρχαν προσδοκίες και το θέμα συζητιόταν, σήμερα όμως και με την οικονομική κρίση το θέμα σχεδόν ξεχάστηκε.
Ασχολήθηκα επαγγελματικά με τον παραλίμνιο, όταν, πριν λίγα χρόνια, συμμετείχα στη “ΜΕΛΕΤΗ ΟΛΟΚΛΗΡΩΜΕΝΟΥ ΣΧΕΔΙΟΥ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΚΑΙ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΤΗΣ ΠΕΡΙΟΧΗΣ ΤΩΝ ΤΑΜΙΕΥΤΗΡΩΝ ΥΗΣ ΠΟΥΡΝΑΡΙΟΥ”. H μελέτη ανατέθηκε από τη ΔΕΗ και εγκρίθηκε το 2014. Στις προτάσεις της περιλαμβανόταν και η κατασκευή περιμετρικού παραλίμνιου ήπιας κυκλοφορίας μήκους περ. 61,0χλμ. Προβλεπόταν επικοινωνία του με τους εκατέρωθεν βασικούς οδικούς άξονες με κάθετο δευτερεύον δίκτυο και σε κάποια μήκη να ταυτίζεται μαζί τους. Μια σύντομη περιγραφή του γίνεται παρακάτω.

Στην ανατολική πλευρά της λίμνης η αρχή γίνεται στο άκρο του φράγματος ή την Ε.Ο. Άρτας – Τρικάλων μετά το Πέτα. Στη συνέχεια προβλέπεται νέα παραλίμνια χάραξη μέχρι το Πλατανόρεμα. Πλατανόρεμα- Καλεντίνη χρησιμοποιείται ο παλαιός δρόμος που πηγαίναμε στην Άρτα (από τις στροφές του Αη Νικόλα), ο οποίος μετά την κατασκευή της λίμνης εγκαταλείφθηκε. Ξανά στην Ε.Ο. με νέα γέφυρα στο ποτάμι Καλεντίνης (τώρα κλάδος της λίμνης) κοντά στις Μελάτες. Στο τμήμα Μελάτες – Καλεντίνη χρησιμοποιείται η Ε.Ο. Άρτας – Τρικάλων μέχρι τη Γωνια και στη συνέχεια η επαρχιακή οδός προς Δίστρατο.

Καλεντίνη – Τραπεζάκι ακολουθείται η παραλίμνια χάραξη δασικού δρόμου που εκπονήθηκε από το Δασαρχείο Άρτας.
Μετά το Τραπεζάκι γίνεται σύνδεση με την δυτική πλευρά είτε με νέα γέφυρα στον Άραχθο, στη θέση Αρία Τραπεζακίου (παλαιότερη μελέτη που έγινε με εντολή της Νομαρχίας Άρτας), είτε μέσω της γέφυρας Τζαρή ακολουθώντας τον επαρχιακό δρόμο Φτέρη – Κρυονέρι.

Στη δυτική πλευρά συνεχίζεται ο παραλίμνιος δρόμος (Άμμος Καπρίστρα, Ποτιστικά, Δρυώνας) στο σύνολό του με νέα χάραξη μέχρι το άκρο του φράγματος Πουρναρίου.
Στο αναπτυξιακό κομμάτι της μελέτης με τις δυνατότητες ένεκα και του παραλίμνιου δρόμου προβλέπεται ήπια τουριστική ανάπτυξη της παραλίμνιας περιοχής με έμφαση στον ορεινό τουρισμό και τον τουρισμό περιπέτειας δράσεως. Σ’ αυτή τη κατεύθυνση προτείνονται
• Οργανωμένη προβολή ως προορισμός “Λίμνη Πουρναρίου”.
• Οργανωμένη, μικρής κλίμακας τουριστική ανάπτυξη ενταγμένη στο φυσικό και δομημένο περιβάλλον της περιοχής.
• Ενίσχυση και προώθηση ολοκληρωμένων πακέτων δραστηριοτήτων ορεινού τουρισμού και τουρισμού περιπέτειας (Kayak, rafting στον ποταμό Άραχθο, πεζοπορία σε μονοπάτια, ποδηλασία, ποδηλατικές διαδρομές κ.ά).
• Ειδική Μελέτη για τη δημιουργία δικτύου μονοπατιών κατά μήκος των λιμνών Πουρναρίου.
• Μελέτη ανάπτυξης και οργάνωσης δραστηριοτήτων στη Λίμνη Πουρναρίου (π.χ. αθλητικές δραστηριότητες, ψάρεμα, περιήγηση με βάρκες κ.λπ.).

Κάποιες συζητήσεις έγιναν τελευταία να προηγηθεί το τμήμα Πέτα – Μελάτες, το οποίο, ένεκα και της θέσης του πλησίον της Άρτας, θα εξυπηρετήσει περιοχές με καλύτερες προϋποθέσεις ανάπτυξης, και επειδή μπορεί να αποτελέσει εναλλακτική παραλίμνια διαδρομή της Ε.Ο.
Σε κάθε περίπτωση, πάντως το έργο σαν τμήμα ή στο σύνολο του χρειάζεται υποστήριξη από τους Δήμους, τους συλλόγους και τους άλλους φορείς της περιοχής. Μέχρι σήμερα έχει περάσει εντελώς απαρατήρητο.

 

από τον Χρήστο Ντάλα